17
sep

Micro conversions med Creuna

Micro Conversion seminarTirsdag morgen tog jeg til morgenseminar ved Creuna i de nye lokaler på Vesterbro Torv i Aarhus. Lokaler der er strippet for alt, hvad der hedder personlighed. Det er hvidt, industrielt, der er højt til loftet, interiøret består af sorte og gråtonede møbler, enkeltheden larmer i det åbne og tydeligt koncentrerede kontorlandskab. Det minder om en loftslejlighed i New York og selvom det kan lyde ucharmerende, sælger stedet sig selv igennem en påtrængende indbydelse til koncentration.

I mit tilfælde som gæst på morgenseminaret, var jeg koncentreret om, at blive klogere og høre lidt om, hvordan man får sine brugere til at ‘gøre arbejdet’. Det handlede om micro conversions og Creuna fik lejlighed til at vise, hvordan der med kunde- og dataanalyser kan arbejdes med flere muligheder i udvikling af customer experience i digitale løsninger.

Jeg efterlod min mørkeblå jakke på knagen iblandt et hav af jakker i præcist samme farve – og jeg skulle forestille at kunne noget med farver? Men ok, i mit grå og mørkeblå outfit havde jeg iført mig en attitude der viste, at jeg magter at rumme teknisk data og analytisk viden, samt at omsætte den viden til en kompetence. Ikke at jeg skal til at sælge Micro Conversions, keyword analyser, Google analytics strategier, AdWords kampagner eller designe en mediestrategi. Men de eksempler seminaret tog udgangspunkt i, handlede i høj grad om sund fornuft, kundeservice og målbare tiltag.

Men hvad bruger vi egentlig målinger til?

Baymard Institute offentliggjorde i marts i år en analyse, der viste at omkring 70% online køb bliver forladt i købsflowet. Igennem længere tid har design og flow ligget for skud og er blevet mistænkt for at være årsagen. Måske var farven på knappen forkert, måske var den ikke tydelig nok, måske var ordlyden forvirrende. Det har været en fin proces, som har medført stor viden og indsigt i UI, flow og brugervenlighed i købsprocesser.

Men som eksempler fra seminaret viste, kan et urealiseret køb handle om noget som simpelt, som et øjebliks distraktion, der kræver, at vi er til stede i det virkelige liv. Derpå glemmer vi måske, hvad vi var i gang med og her er der brugbar viden for sælger.

What to do?

Creuna viste et godt eksempel på hvordan en online shop, selv tog kontakt til en kunde, der havde forladt en købssituation før købet var realiseret. Sælger/webshoppen spurgte via en mail høfligt ind til, om der var sket noget i købsflowet og lagde et link til indkøbskurven med i mailen. Resultatet blev, at brugeren afsluttede sit køb og samtidig opnåede en rabat på købet. I dette tilfælde havde brugeren oprettet en profil og kunne let kontaktes af webshoppen. Det er selvfølgelig ikke alle online shops, der vil kunne benytte samme tiltag, men så er mulighed for at blive trendsetter og komme op med en helt ny metode.

Micro Conversion

Creuna viste også et eksempel på, at de tager deres egen medicin. Ved at lave keyword analyse, ændre i søgeoptimering og tage LinkedIn i brug, fremfor kun at bruge den gamle traver: nyhedsbrevet, fik Creuna boosted deres events. Målet var at få ledt brugere ind på deres event-side, for at tilmelde sig seminarer via en kontaktformular. Ved tiltag ud fra målinger, opnåede Creuna 100% flere tilmeldinger til dette seminar – der også slog rekorden for tilmeldinger i Aarhus nogensinde. Hallelujah! Succesfuld micro conversion.

Se aktuelle events fra Creuna

Den grafiske oplevelse

Det var ikke kun tek. viden, analyser og diagrammer. Der var også en grafisk godbid som jeg desværre ikke kan vise, før Creuna frigiver slides og videopræsentation fra seminaret. Når det sker, vil jeg vise deres arbejdsdiagram til mediestrategi. Et diagram der ville have fornøjet Massimo Vignelli og en god hyldest til ham netop i år, hvor han gik bort.

Årsager til at deltage i morgenseminar ved Creuna:

  • – brugbar viden
  • handson eksempler
  • – indsigt i nye muligheder
  • – udvidelse af netværk
  • – slutter præcist til tiden

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>