Om farven Rød

Vi kender den røde farve som en signalfarveFarver har stor betydning, fordi de er subtile og går direkte ind i vores sanser. De er væsentlige for vores adfærd, både når vi afkoder signaler – trafiksignaler med Rødt for stop og Grønt for kør – de er også væsentlige, når vi forsøger at opnå en bestemt handling – call to action buttons på online medier med ‘Køb nu’ bør f.eks. ikke som udgangspunkt være røde, da vi kender farven som en stopfarve. Men selvom der laves undersøgelser og test kan vi ikke sige, at det altid holder stik. Et brand kan være så cool og populært, at det kan tillade sig at gå imod alt det statistikken fortæller. Ligesom en lækker designstrategi, kan være modig nok til at trodse og udfordre vores vaner.

Der er stor forskel på hvad en farve betyder, og hvad en farve symboliserer. Det afspejler netop farvernes magt: vi har bevidst viden om farver, men der er også den subtile viden som ikke lige umiddelbart kan afkodes. Det gør farver til et spændende felt, fordi de henvender sig til vores bevidsthed og vores underbevidsthed på samme tid.

Om Rød

Rød og røde nuancer hører til i den varme ende af farveskalaen. Det er en farve, der er imødekommende og virker nær/tættere på i forhold til de mere kølige farvetoner som blå og lilla.

Farven rød er nok den farve, der er mest tvetydig i betydning og symbolik. Den symboliserer både kærlighed, drama, romantik og fare. Ingen anden farve har så modsat rettet symbolik tilknyttet og alene det forhold, gør den interessant.

Den røde er jo i øvrigt også en stor del af vores nationalfarve, der sammen med hvid, udgør vores flag som selve tegnet for danskheden.

Du kan følge min røde opslagstavle på pinterest, hvor jeg samler på røde elementer, ting og fotografier:

Farvernes magi

Rød er energimæssigt, når der måles på farvens værdi, en farve der hører til i den tungere ende af skalaen. Gul og blå ligger værdi-mæssigt i en lysmåling højere på skalaen. Og vi har lært især igennem trafikken, at rød betyder stop, fare, giv agt. Paradoksalt nok er rød alligevel i stand til at skabe bevægelse hos sine omgivelser. Den røde farve vil skabe lyst til dynamik og aktivitet, fordi farven henvender sig subtilt til kroppen og vores trang til bevægelse. Det er netop en del af farvernes magi og et synligt tegn på, hvordan de betydninger vi har lagt i en farve, ikke nødvendigvis hænger sammen med hvordan vores subtile lag tolker farver.

Rød er vredens farve som vi kender den fra tyrefægtning, hvor tyrens vrede vækkes med en rød klud – tyren ser dog ikke farver og ville derfor reagere på samme måde med en hvid eller sort klud. Men som mennesker bliver vi ophidsede af den røde farve – ’vi ser rødt’ og kommer ’i det røde felt’.

Rød er blodets farve og understøtter dermed både den dramatiske og varme fornemmelse fra blodet – vi rødmer, når vi bliver generte eller flove og blodet stiger til vores hoved og gør kinderne røde – en gyser tilsættes lidt ekstra gru og uhygge med hjælp fra bloddråber på en skarp knivsæg eller fra slagsmål hvor blodet sprøjter ud. Det skaber drama og uro.

Rød er også kærlighedens og romantikkens farve til hjerternes fest ved juletid og ved kærlighedens fest til Valentine’s Day. Når vi giver røde roser til en vi elsker, er det blevet et symbol på stor kærlighed og romantik.

Rød til mænd og rød til kvinder

Den røde farve er også den sexede og lødige farve for kvinder, der vil sætte fokus på røde negle, røde læber og røde stiletter. Røde toner, der kan få en kvinde til at føle sig mere feminin, powerful og sexet. En kvinde der bruger rød, er ikke bange for at bruge sin seksualitet til at skabe opmærksomhed.

Den røde farve hos mænd er tegn på styrke, vitalitet og aktivitet. Et par røde sko kan f.eks. give stærke signaler, om at der er tale om en person, der er hurtig og handlekraftig. Eller måske flygtig.

Den viden er værd at tage med i sine grafiske overvejelser, hvor det er muligt at lave en farvepalette der understøtter den røde farve i den ene eller den anden retning: sensuel, vital, powerful, romantisk etc.

Røde brands

Coca Cola, PostDanmark, Netflix, pinterest, Tom’s, Nirás, Heinz, CNN, LEGO, McDonalds, Røde Kors, H & M, Kellogg’s, DONG, DSB

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>