28
dec

et hashtag kan blive propaganda

Med et hashtag kan du skabe propaganda

Via sociale medier kan du dyrke egne propaganda kampagner ved at tage ejerskab på et hashtag og fylde dit indhold i det. Vi kalder det nok strategisk branding, men er det propaganda?

Nogle tags har millioner af bidragere, der flittigt tilknytter deres fotos og kommentarer i en konstant strøm. Det er tags som #visitDenmark, #graphicDesign #handlettering #WhichPenDidYouUse etc. Det er hashtags, der er så populære, at det bliver svært at tage ejerskab på dem. Om ikke andet skal der arbejdes virkelig hårdt for at opnå synlighed for den enkelte med så brugte tags.

Ejerskab på hashtags

Det har længe fascineret mig, at se på de konti, der er lykkedes med at tage ejerskab på tags. Selvom der måske ofte er taget ret kreative udtryk eller stavemåder i brug, for at skabe ejerskab på et ledigt hashtag, så er det alligevel imponerende. Man kan sige, at vi jo alle har ejerskab på det tag, der er vores brugernavn. Men som indholds-tag er vi ikke herrer over, hvad ordet elles bliver brugt til.

Et eksempel vil være ordet propaganda, der er et begreb – et internationalt begreb og ord. Derfor er det svært at tage ejerskab på ordet som et hashtag. Et andet eksempel er selvfølgelig ordet hashtag, der har millionvis af henvisninger.

Fotografen Ryan Schude er lykkedes med at tage ejerskab på et tag, hvor han kan samle sit portfolie af fotografier indenfor det hashtag han har skabt via sit indhold og konstant brug af sit tag. Du finder hans tag her: #themandtheirs (Them & Theirs) – se via hans hjemmeside her – og vil se, at han virkelig har ejerskab på det tag. Det er klart at ganske få fotografier med samme tag kan ødelægge hans totale ejerskab, så han er afhængig af, at andre brugere vil lade ham eje det hashtag.

Når du ejer et hashtag

Vi har en naturlig modstand imod propaganda, fordi vi sidestiller det med noget ondt og frygteligt. Vi ser det som en måde at manipulere og skabe splid og undertrykkelse. Men du er selv ivrig bidrager af propaganda på de sociale medier. Om du vælger at ‘agitere’ for et billede af dig selv som berejst, lykkelig og heldig, eller du viser dig selv som den vigtige person, der kender til nyeste trends og spiser de rette steder eller ….. Det er en propagandistisk udgave af dig selv, hvor du manipulerer med dit livsbillede, for at sælge en bestemt historie om dig selv. Propaganda kan i øvrigt også både være positiv og personlig uden at bruge beskidte kneb – se en tidligere blog artikel, hvor positiv propaganda omtales.

Her et par ideer til hvordan du tager ejerskab på et hashtag:

– research er en af de faser, du må forvente at skulle bruge lang tid på, for at finde det rette hashtag.
– konceptudvikling kan hjælpe til at sætte retningslinjer og dogmer for brug af dit hashtag
– design kan være med til at skabe personlighed så dit hashtag er sikret selvom andre bruger det
– gentagelse og konsekvent brug at dit hashtag er nødvendig – giv det liv
– strategi for spredning af din hashtag kampagne
– videreudvikling

Om du går struktureret til sagerne med en medieplan eller vælger den mere planløse tilgang er nok efter temperament. Du vil lave fejl undervejs, men se det som en læringsproces og giv dig selv lov til at fejle indtil du har fundet rytme, stil, udtryk og frekvens.