05
okt

World Press Photo 2015

Amy Vitale for Natgeo

Jeg kan ikke sige, at jeg gik fra årets World Press Photo udstilling med ro i sindet i år. Lad mig være ærlig og sige, at jeg var både foruroliget og vemodig på sådan en helt grundlæggende og tungsindet måde. Men det er trods alt et absolut luksusproblem, når man tager mange af de fotograferedes skæbner i betragtning.

Den brutale virkelighed

Der er i år en væsentligt mere brutal virkelighed i de udstillede fotografier. Hvor sidste års udvalgte fotografier nok afspejlede den brutale virkelighed, men i høj grad også overlod meget til fantasien, så er der i år en kant, som er væsentligt mere rå. Måske er det nu sådan, at virkeligheden virkelig skildres – uden filter. Måske har vi været beskyttet rigtig meget tidligere. I år gør fotografierne dybt, dybt indtryk på en tragisk måde.

Samtidig vidner årets udstillede fotografier, at verden har gennemgået et hårdt, svært og ulykkeligt år. Ulykkeligt, fordi så mange tragedier er hændt. Og ulykkeligt, fordi der er krig og tab mange steder i verden. Vi har været igennem et år med meget voldsomme hændelser, epidemier og ulykker. Den virkelighed kan vi ikke løbe fra. En virkelighed der stadig er helt aktuel.

Som Politiken skriver på deres hjemmeside: Sådan så verden ud sidste år – så smuk, så voldsom, så skrøbelig, så tankevækkende og i nogle tilfælde: så absurd.

Årets pressefoto

Det smukke, håbet og optimismen findes i høj grad i årets vinder af World Press Photo, den danske politiken-fotograf, Mads Nissen, der med fotoserien ‘Jon & Alex’ fra Rusland viser kærlighedens evne til at trodse modgang og sejre. Mads Nissen har fotograferet det homoseksuelle par Jon og Alex i ømme kærtegn før, under og lige efter samleje. De to lever et forbudt liv i deres hjemland, og må tage forbehold for at passe på sig selv og hinanden. For at passe på deres kærlighed og deres ret til at elske.

Et par øvrige kategorier

Sikkert er det, at World Press Photo fotografierne igen i år byder på virkelig sublimt arbejde af fotograferne – på godt og på ondt. Der er det virkeligt lækre sportsfotografi af ‘The Beckham Catch’, der er så fascinerende, at jeg kan kigge på det i lang tid.

Eller det livsbekræftende foto ‘Orphaned Rhino’ af Ami Vitale (fotograferet som introbillede udenfor Pressen, Politikens Hus i København), som er en af mine absolutte favoritfotografer fra National Geographic, der viser en gruppe Samburu krigere, der i forbløffelse over at se et næsehorn for første gang i deres liv, lægger deres hænder på dyret, for at røre det. Et fotografi der emmer af livsbekræftelse og glæde, så smukt og sanseligt.

Der er også de mere voldsomme fotografier, der viser ofre fra det nedskudte fly i Ukraine, fotografier fra krigen i Syrien, fotografier fra ebola-epidemien i Afrika, en fotoserie der fortolker massakrer fra droneangreb og fotoreportager fra voldsomme demonstrationer i Tyrkiet og Ukraine.

Det nedskudte fly

Især et fotografi fra det nedskudte fly i Ukraine, der viser en af de omkomne fra tragedien, tager jeg med mig derfra som et fotografi, der har brændt sig fast i mine følelser, tanker og sanser. Den omkomne er stadig fastspændt i sit flysæde og ligger helt roligt omgivet af højt græs, der også dækker hans identitet, så han forbliver anonym for os, der ikke er pårørende. Et hjerteskærende fotografi, men samtidig formår fotografiet, at mestre balancen imellem at vise en barsk og brutal virkelighed, og samtidig vise virkeligheden i respekt for de involverede. Et smukt fotografi, der samtidig vækker følelser af empati for de pårørende og for de omkomne i tragedien. Et fotografi, der formidler alt.

 

Du kan se World Press Photo 2015 i Pressen, Politikens Hus 2.-22. oktober. Se priser og praktisk information på hjemmesiden – her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>